Wat is sales?

Sales is alles binnen een bedrijf wat te maken heeft met de directe verkoop van de dienst of het product. Hier valt het onderhouden van contact met bestaande klanten onder, maar ook de acquisitie van nieuwe klanten. Een salesmedewerker heeft kennis van marketing en past de marketingtechnieken op een goede manier toe om ervoor te zorgen dat bestaande klanten opnieuw een dienst afnemen of potentiële klanten een eerste aankoop doen. Waar marketing de basis van sales vormt, draait sales om de uiteindelijke verkoop van het product. Sales kan je zelf oppakken of deels / in zijn geheel laten uitbesteden.

Welke activiteiten vallen er onder sales?

Sales is een werkveld waar verschillende activiteiten onder vallen. Zo werken salesmedewerkers en marketingmedewerkers samen de beste technieken uit om een product of dienst te verkopen. Ze zetten software in om digitale leads te generen of voeren salesgesprekken met binnengekomen leads. Een lead is of een potentiële klant die interesse heeft getoond in het bedrijf of iemand die perfect aansluit op het vooraf bepaalde klantprofiel. Salesmedewerkers volgen leads op, bieden een persoonlijke benadering en houden het (potentiële) klantenbestand bij.

Hoe worden leads gegenereerd?

Leadgeneratie komt in twee vormen voor: outbound marketing en inbound marketing. Bij outbound marketing bereiken salesmedewerkers potentiële klanten, bijvoorbeeld met advertenties of via telefonische salesgesprekken. Het kan hierbij gaan om mensen die eerder interesse getoond hebben, maar ook om potentiële klanten waar nog niet eerder contact mee geweest is. Dit laatste geval wordt koude acquisitie genoemd. Bij inbound marketing hebben potentiële klanten zelf interesse getoond, bijvoorbeeld door zich aan te melden voor een nieuwsbrief of door gegevens in te vullen in ruil voor een gratis e-boek. Om op deze manier leads te genereren, dient u waardevolle content te bieden die makkelijk gevonden kan worden via zoekmachines.

Een verkoop realiseren

Het uiteindelijke doel van een salesmedewerker is om een verkoop te realiseren. De salesmedewerker heeft een lijst met potentiële klanten die of interesse hebben getoond of aansluiten op het afgebakende klantprofiel. De volgende stap is om deze leads te overtuigen van het product of de dienst. Dit kan via een telefonisch salesgesprek, maar ook via een reeks automatische marketing e-mails. Iedere e-mail biedt meer informatie en uiteindelijk wordt de klant aangezet tot het doen van een aankoop. Een goede salesstrategie genereert niet alleen hoogwaardige leads, maar zorgt ook voor hogere conversie.

Het belang van een salesstrategie

Een goede salesstrategie is van essentieel belang in het verkoopproces. Door de juiste leads te genereren, zowel via inbound als outbound marketing, heeft u een grotere kans dat u mensen benadert die uw product ook daadwerkelijk afnemen. Bij het benaderen van willekeurige mensen is deze kans een stuk kleiner. Daarnaast verzamelt u tijdens het proces nuttige informatie, waardoor u het verkoopgesprek kunt personaliseren en kunt inspelen op de individuele behoeftes van potentiële klanten. Deze slimme aanpak zorgt voor een hogere omzet.

Sales uitbesteden: hulp bij het verkoopproces

Het opstellen van een salesstrategie, het benaderen van potentiële klanten en het realiseren van de uiteindelijke verkoop zijn tijdrovende klussen. Om dit in goede banen te leiden, heeft u een hoop vakkennis en een uitgebreid netwerk nodig. Kunt u hier hulp bij gebruiken? Sales uitbesteden doet u bij In4Leads. We zorgen voor leads van hoge kwaliteit met een grote kans op conversie. Onze specialiteiten zijn ICT leadgeneratie en koude telefonische acquisitie. Naast het generen van leads, bieden we handvaten om een verkoopgesprek aan te gaan en beloven we een uitbreiding van uw (potentiële) klantenbestand, zowel in kwantiteit als kwaliteit. Sales uitbesteden aan In4Leads betekent minder werk van uw kant, maar wel met betere resultaten en een hogere omzet.

Waarom sales uitbesteden?

Uw salesafdeling is het gezicht van uw bedrijf en het verkoopproces kan complex en tijdrovend zijn. Daarom kan het uitbesteden van uw sales voordelig zijn voor uw bedrijf. Er zijn een aantal redenen waarom het uitbesteden van sales de moeite waard kan zijn:

Expertise: Door het uitbesteden van de salesprocessen bent u verzekerd van de expertise van ervaren verkopers. Zij beschikken over de nodige vaardigheden en ervaring om de verkoop te optimaliseren.

Geen eigen personeel: Door het uitbesteden van sales hoeft u geen eigen personeel met vaste kosten zoals salaris, verzekeringen, opleidingen en trainingen en pensioenen te betalen. Ook in de werving van geschikt personeel kan veel tijd zitten. 

Flexibiliteit: Bij het uitbesteden van sales kunt u eenvoudig de grootte en het bereik van de verkoopactiviteiten aanpassen aan de behoeften van uw bedrijf. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en schaalbaarheid.

Focus: Verkopers die vanuit een extern bedrijf werken, hebben geen andere verantwoordelijkheden binnen uw bedrijf en kunnen zich dus volledig op de verkoop concentreren.

Al met al heeft het uitbesteden van sales veel voordelen en kan het uw bedrijf meer flexibiliteit, efficiëntie en groei opleveren.

Sales uitbesteden of een salesmedewerker opleiden?

U kunt niet alleen voor het uitbesteden van sales terecht bij In4Leads, maar ook voor het opleiden van een sales consultant. In onze In4Leads Sales Academy leiden we jonge professionals op voor een sales rol in uw bedrijf. Vanaf het begin van het trainingstraject is deze salesmedewerker werkzaam in uw bedrijf en leert hij of zij tegelijkertijd bij de In4Leads Sales Academy. Of u beter voor sales uitbesteden of voor het opleiden van een salesmedewerker kunt kiezen, hangt af van de grootte van uw bedrijf, uw budget en uw salesbehoeftes. We informeren u graag verder over de mogelijkheden.

Maak vandaag nog een afspraak met een van onze accountmanagers en laat u verder informeren over het uitbesteden van sales aan In4leads.

Plan nu een afspraak